Lettere og friskere uten kjøtt.

Nok er nok.

I disse dager får flere og flere nok både av det ene og det andre. For min del var det kjøtt jeg fikk nok av. I de siste årene har jeg spist mindre og mindre kjøtt. Dersom jeg har hatt mulighet har jeg heller valgt en god fiskemiddag eller en smakfull vegetar rett. Det finnes varrierende forskjellige gode motiver til at folk velger å  bli vegetarianer og leve etter den den vegetariske livstil. 

Jeg personlig har ingen supergode fornuftige og politisk korekte begrunnelser hvorfor jeg har valgt og ikke spise kjøtt lenger. Det er mer det at det oppleves godt for meg. Jeg føler meg bedre i form , kroppslig lettere og fordøyelsene er blitt langt bedre. Det skjer noe med kroppen din , når en velger og leve ett kjøttfritt liv. At en i tilegg får en miljøgevinst er jo bare positivt . Helsegevinst i form av bedre hjerte og blodomløp og reduksjon i vekt var også med og påvirke mitt valg.

Hjemmelaget karamellpudding uten kjøtt 🙂

Veldig mange er opptatt av hva er du nå, vegetarianer, pescetarianer eller veganer ? For meg personlig handler det ikke om hva jeg er men hva jeg spiser. Det er all type kjøtt, både rent kjøtt og farseprodukter jeg ikke spiser lenger. Jeg har valgt å spise alle former for fisk, egg og meieriprodukter. Prøver og unngår oppdrettfisk og heller spise mer vill hvit fisk. Men det er ikke noe must. Utfordringen er og finne fullgode smaksrike vegetar retter. Vegetarbloggen.no har vært en stor inspirasjonskilde til tips og oppskrifter for meg. Mari Hult er opptatt av at det og være vegetarianer skal være enkelt , noe som også kommer frem i hennes nye bok ” Sykt enkelt ” Supper i alle varianter og fasonger er blitt en viktig del på mitt middagsbord. Her kan en putte inn, og få brukt opp det en har til overs i kjøleskapet. Det er viktig for meg at det er enkelt , og at råvarene stort sett kan kjøpes på en butikk like i nærheten. Håndplukka frø fra Nepal og økologiske dyrka urter fra sør Amerika blir for avansert og er vel mer for en myte om vegetarmat og regne. Skulle jeg være så heldig og bli bedt på mat til noen , er det viktig for meg at vertskapet ikke skal styre på noe ekstra. Det vet jeg er ankepunktet for mange som ønsker å slutte med kjøtt , at de ikke ønsker å være til bry og påføre andre ekstra arbeid med spesial mat.  For min del, server gjerne ukens fiskemiddag, en god salat eller en grønn fyldig suppe. Ett spørsmål jeg tidlig fikk var hva med jul og julemiddag ??? Ingen trenger være redde, til meg er fortsatt alle velkommen og innbydende og næringsrik mat skal bli servert. Noe som alle kan spise.

Protein.

Noe som er godt kjent er jo at kjøtt er en viktig kilde til vårt protein inntak. Derfor er det viktig og finne alternative proteinrike kilder. Da med tanke på ett sunt varriert kosthold , hvor vekt på grove kornslag , bønner og linser og meieriprodukter er  gjort. Jeg merker at jeg nå er mye mer bevist på hva jeg spiser , og at jeg ikke lenger på måfå fyller opp handlekurven med tilfeldige matvarer. Kan jeg velge økologisk så gjør jeg gjerne det. At jeg får ett lettere liv og verden blir bittelitt bedre er jo en bra bonus for alle. Så får heller noen leve med at juleribbe blir byttet ut med juletorsk og lørdagsbiffen nå erstattes med  en indisk inspirert kikertgryte.

 

Proteinrike kilder

Lettvint vitamin og proteinlunsh / middag.

Bilde innledningsvis er min lunsh i dag. Knallgodt , mettende og næringsrikt. Bare litt i stikkordform hva jeg har brukt , så får hver enkel tilpasse den etter sitt kjøleskap og til sin smak.

  • wok litt hakka grønnkål i olje med pinjekjerner og hvitløk
  • cottage cheese
  • reven gulrot
  • tomat i små biter
  • rødløk
  • sort oliven
  • en boks tunfiks
  • revet permesanost
  • basilikumblader
  • kokt egg
  • kremet balsamicoeddik
  • gjerne ett stykke govt brød eller knekkebrød til, pluss kaldt vann.

Velbekomme og bon appetitt.

Om noen har synspunkter , tips eller oppskrifter skriv gjerne en kommentar i kommentarfeltet under. Takk

 

 

 

 

Share:

3 comments

  1. Hei John, takk for sist. Tror at det du skriver om protein og kjøtt ikke stemmer helt. Det er de essensielle aminosyrer som er vanskelig å få i kroppen dersom man ikke spiser kjøtt. Veldig viktig å sørge for at man får tilgang til nok essensielle aminosyrer dersom man kutter ut kjøtt.
    Ta kontakt dersom du trenger å få mer info om hvordan man får det til og hvordan man kan få testet om man får nok i kroppen 🙂
    Mike

  2. Hei Mike.
    Takk for sist ja. Synd jeg ikke kunne bli med på konserten på lørdag , var det gøy?
    Jeg er jo langt ifra noen ekspert på området , så tips og info som dette setter jeg pris på. Mitt poeng er at det ikke trenger bli så avansert. Ikke umulig jeg tar kontakt 🙂

    1. Hei John, ja konserten var knall kjekk. Hadde faktisk gangsperr dagen etterpå ;-).
      Når det gjelder mat så er det sant at det ikke trenger å være så avansert men……… det er noen viktige ting å huske. Nok med essensielle aminosyrer. omerga 3 mm. Men,….. hører fra deg på en pm dersom du har lyst å vite mer :-). Hils Ante 🙂

Legg igjen en kommentar